21-01-2022 06:29
Przedstawiamy postępy komunikacyjne naszej uczennicy objętej nauczaniem indywidualnym, porozumiewającej się za pomocą programu Boardmaker w modelu aktywnym.
„1. Nauczanie indywidualne w domu w modelu aktywnym Zespół Szkół im. ks. Jana Twardowskiego w Erminowie Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych. Natalia uczy się zadając pytania oraz komentując rzeczywistość. Spersonizowana tablica dynamiczna pozwala jej lepiej poznawać osoby i poszerzać wiedzę podczas rozmowy z nauczycielem. Pytania przywołują wspomnienia i obrazy, które pobudzają ją do myślenia. Ten sposób nauczania umożliwia pozyskiwać informacje na temat wycieczki do Mandorii.”
„2. Nauczanie indywidualne w domu w modelu aktywnym Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Zespół Szkół im. ks. Jana Twardowskiego w Erminowie. Ciąg dalszy rozmowy z wykorzystaniem pytań: Gdzie byłaś na wycieczce?; Czy to było blisko czy daleko?; Czym tam dojechałaś?; Jaką miałaś pogodę? Jakie pamiątki kupiłaś?; Czy Tobie się tam podobało? Z kim tam pojechałaś?; czy da się tam pojechać wózkiem? Dzięki komentarzom: To jest ciekawe, opowiedz mi o tym więcej; Ale się uśmiałam, to śmieszne co mówisz; Pokaż mi zdjęcia z tej wycieczki; fajna wycieczka, jak też chciałabym tam pojechać; już wystarczy, nie chcę tego dłużej słuchać; ale nudy, to mnie w ogóle nie interesuje, opowiedz mi co widziałaś.”
„3. Dzień Babci i Dziadka. Zajęcia plastyczne z nauczycielem @Magda Dąbrowska. Natalia dedykuje swoją pracę Babci Marysi. Nauczanie indywidualne w domu w modelu aktywnym Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Zespół Szkół im. ks. Jana Twardowskiego w Erminowie.”
„3a. Dzień Babci i Dziadka. Zajęcia plastyczne z nauczycielem @Magda Dąbrowska. Natalia dedykuje swoją pracę Dziadkowi Wieśkowi. Nauczanie indywidualne w domu w modelu aktywnym Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Zespół Szkół im. ks. Jana Twardowskiego w Erminowie.”
4."Dzień Babci i Dziadka. Zajęcia plastyczne z nauczycielem Magda Dąbrowska. Rozmowa o podkładce dla Dziadka Wieśka -> przypomnij mi z czego to zrobiłyśmy -> co Ty myślisz o tej pracy? Nauczanie indywidualne w domu w modelu aktywnym Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Zespół Szkół im. ks. Jana Twardowskiego w Erminowie."
5."Nauczanie indywidualne w domu w modelu aktywnym Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Zespół Szkół im. ks. Jana Twardowskiego w Erminowie. To kolejny partner komunikacyjny i kolejny temat rozmowy: Góry Świętokrzyskie. Nauczyciel wspiera Natalkę umożliwiając jej korzystanie ze wszystkich dostępnych środków: wokalizowanie, podnoszenie ręki, uśmiech pozwalają jej zmienić temat rozmowy słuchać muzykę, a następnie tańczyć."
WYPOWIEDŹ MAMY: "Komunikacja alternatywna całkowicie zmieniła nasze życie. Daje ona Natalii pewną niezależność. Wreszcie może mieć wpływ na otaczającą ją rzeczywistość. Mnie, głównemu partnerowi komunikacyjnemu, przysporzyła jeszcze więcej pracy i dała szansę na odkrycie dziecka na nowo. Wreszcie wydobyliśmy z Natki jej potrzeby, uczucia. Dziś jest w stanie powiedzieć nam, co chce robić. Może zdecydować, co będzie jadła czy też jaką będzie miała fryzurę. Natalia może też powiedzieć, jak się czuje. Wyszukuje odpowiednią tablicę i mówi, że chce iść na zakupy, nawet gdy nie mamy tego w planach. Później dodaje, że jest z tego powodu szczęśliwa. Córka jest coraz bardziej aktywna. Kiedyś czytanie przez nas książek ograniczało się jedynie do ich słuchania przez Natkę. Dziś Natalia zadaje pytania i komentuje. Na początku ta formułka: „Twoja ręka mówi” brzmiała dziwnie i wydawała się bez sensu. Dziś bardzo nam pomaga. Właśnie wtedy, gdy są jakieś niejasności w przekazywanym komunikacie lub gdy chcę się czegoś szybko dowiedzieć. Natka może w takiej sytuacji użyć komunikatu „nie” – (wypowiada słowo) lub „tak” (potwierdza lewą ręką). Jej system jest wieloskładnikowy. Za nami ogrom pracy, ale to nie koniec. Przecież jest jeszcze tyle do powiedzenia."
dr Magdalena Grycman
ZOBACZ GALERIE