Korzystanie z technologii cyfrowych – wskazówki dla rodziców do regulowania aktywności dzieci w internecie
Łatwy dostęp dzieci do telefonu i internetu, atrakcyjność wirtualnego świata, możliwość zaspakajania wielu potrzeb w sieci, powoduje, że technologie cyfrowe często są nadużywane przez dzieci.
By uniknąć nałogowego korzystania z urządzeń cyfrowych i ich negatywnych następstw dla rozwoju dzieci proponujemy rodzicom:
- Wraz z pierwszym komputerem, smartfonem, tabletem ustalcie czytelne zasady ich używania.
- Na wszystkich urządzeniach cyfrowych podłączonych do sieci, z których korzysta dziecko, załóżcie filtry/programy rodzicielskie.
- Modelujecie czas pobytu dziecka przed urządzeniami cyfrowymi, czyli jesteście wzorem i przykładem bezpiecznego, racjonalnego korzystania z internetu.
- Przyjmijcie jako niepodważalną zasadę, że w nocy telefon nie jest używany i znajduje się poza zasięgiem dziecka (chodzi o zakłócające pracę mózgu działanie światła niebieskiego).
- Nie korzystajcie z urządzeń cyfrowych w trakcie posiłków i toalety oraz w miejscach, które wymagają skupienia (muzeum, relaks).
- Zachęcajcie dziecko do preferowania bezpośrednich kontaktów społecznych – w obecnych warunkach kontaktów rodzinnych.
- Po każdych 45 minutach korzystania z technologii cyfrowych, zróbcie dzieciom 15 minut przerwy na aktywność (rozciąganie, dotlenienie mózgu, przygotowanie przekąski). Chodzi o to, aby oczy odpoczęły od światła niebieskiego, a mózg od szumu informacyjnego.
- Wieczorną aktywność dzieci z telefonem i innymi technologiami cyfrowymi ograniczcie do 21.00
- Zanim kupicie dziecku grę, sprawdźcie PEGI i oceńcie, czy jest odpowiednia dla etapu rozwojowego oraz poziomu emocjonalnego dzieci. Nie akceptujcie gier pełnych agresji, wulgarnego słownictwa, przemocy i seksu.
- Zachęcajcie dziecko do informowania o jakichkolwiek zachowaniach agresywnych i niewłaściwych w sieci. Stanowczo na nie reagujcie.
- W trakcie odrabiania lekcji dziecko nie używa urządzeń cyfrowych, chyba że jest to związane z korzystaniem z aplikacji edukacyjnych.
- Po powrocie ze szkoły (po nauce zdalnej), po posiłku i odpoczynku dziecko w pierwszej kolejności odrabia lekcje. Rozrywkowe korzystanie z telefonu jest możliwe po zakończeniu zadań edukacyjnych i wykonaniu obowiązków domowych.
- Dla dzieci w wieku do 10 lat maksymalny czas aktywności w telefonie i internecie to 90 minut, w wieku 11- 15 lat ten maksymalny czas wynosi 120 minut.
- Stosujcie różne sposoby aktywizowania dziecko – wspólnie spędzajcie czas wychodząc na spacery, grając w gry planszowe, układając puzzle, czytając książki, słuchając audiobooków, przygotowując razem posiłki.
Renata Gomulińska
Sylwia Kowalczyk
Jolanta Tabara