starostwo powiatowe w sochaczewie

powiat sochaczew

AKTUALNOŚCI SZKOŁA OFERTA TERAPEUTYCZNA PEDAGOG I PSYCHOLOG SPECJALISTYCZNY PUNKT KONSULTACYJNY ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI LAPTOPY DLA SZKOŁY 50 - Lecie Szkoły Przekaż 1% podatku Oddział przedszkolny Wczesne wspomaganie rozwoju Zajęcia pozalekcyjne Pracownie EFS Kąciki zabaw Radosna Szkoła Dokumenty szkolne Samorząd Rekrutacja Kontakt NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA BIP Facebook AKTYWNA TABLICA DLA RODZICÓW Wersja kontrastowa

Dzieci potrzebują wyciszenia

28-12-2020 21:13

A A A

Trwa świąteczna przerwa, a wkrótce rozpoczną się ferie. Tak długa przerwa w nauce jest jednak w obecnych warunkach pożądana i wskazana.

Ważne jest, aby tą przerwę właściwie wykorzystać na odpoczynek i regenerację sił.

Nowe warunki nauczania, realizacja treści programowych za pośrednictwem komputera, obciążenie  obowiązkami i wymaganiami szkolnymi, chaos i zakłócenia związane z  przebiegiem zdalnej nauki i pracy innych domowników w często ciasnym mieszkaniu powodować mogą przeciążenie i przestymulowanie układu nerwowego naszych uczniów.

Mózg dzieci cały czas się rozwija i jest mało odporny na nadmiar bodźców.

Na przebodźcowanie, przeciążenie sensoryczne podatni są zwłaszcza uczniowie  z autyzmem, dla nich nieprzyjazne sensorycznie jest często najbliższe środowisko. Osoby te mają problemy z przetwarzaniem sensorycznym. Otaczająca rzeczywistość odbierają jako chaos atakujący nadmiarem bodźców, których nie potrafią uporządkować. Tempo i wielość aktywności w ciągu dnia, intensywność bodźców związana z korzystaniem z telefonów i komputera, a także przeładowanie dodatkowymi zajęciami może wpłynąć negatywnie na zachowanie wszystkich uczniów.

Przestymulowanie i brak planowania odpoczynku w strukturze dnia i tygodnia może sprawić, że dziecko stanie się rozdrażnione, rozkojarzone, ma spory problem z koncentracją, przejawia pobudzenie i cechy nadpobudliwości. U dzieci z autyzmem mogą pojawiać się zachowania agresywne i autoagresywne. Dlatego istotne jest, by rodzice zarządzali odpoczynek od urządzeń elektronicznych i regulowali czas spędzony przed ekranem telewizora i komputera, dbali o rytm dnia, odpowiedni sen dziecka.

Jeśli takie są potrzeby dziecka, należy zorganizować w pokoju dziecka miejsce wyciszenia, które zapewni odcięcie od bodźców, reset. Taką strefę odpoczynku może stanowić namiot, materac, baza z koca z poduchami, workiem sako.Ważne jest, aby miejsce to było pozbawione zabawek, odizolowane w miarę możliwości od hałasu. Dziecko będzie mogło wyciszyć się tam w ciągu dnia, a także wieczorem przed położeniem do łóżka.

W trakcie całego roku należy zadbać także o kontakt z naturą, co wycisza, pozytywnie wpływa na nastrój, odporność, poprawę sił. Obcowanie z przyrodą wpływa na wszystkie zmysły człowieka, pomaga pozbyć się zmęczenia. Badania dr Richarda Ryana, psychologa z Uniwersytetu Rochester dowiodły, że obcowanie z przyrodą przynosi ukojenie i uspokaja układ nerwowy. Według badań zaledwie 20 minutowy spacer leczy – obniża ciśnienie, zmniejsza poziom hormonów stresu, poprawia samopoczucie, redukuje negatywne emocje. Zachęcamy rodziców, aby dla pożytku własnego i dzieci wypracowali nawyk odpoczywania na łonie przyrody. Taki odpoczynek pomoże poradzić sobie z przemęczeniem, stresem, szkodliwymhałasem miejskim, zaburzeniami sensorycznymi u dzieci i ich nadmiernym pobudzeniem. Przebywając w naturze, dzieci uczą się postrzegać świat wieloma zmysłami, co stymuluje ich rozwój, zapewniając odpowiednie, różnorodne bodźce. Szum wiatru, śpiew ptaków i inne naturalne bodźce odbierane są przez nasz organizm jako przyjazne i relaksujące. Zapewniają poczucie bezpieczeństwa i obniżają napięcie emocjonalne. Sam kolor zielony działa wyciszająco i kojąco.

Taką funkcję pełnią też rośliny doniczkowe, zioła w mieszkaniu, przydomowy ogródek. Wspólna uprawa ogródka, kontakt z ziemią, wysadzenie ziół na parapecie, cebulek kwiatów daje ogromne poczucie satysfakcji dzieciom. Troska o rozwój roślin, obserwowanie cyklu wegetacji, nauka o sposobach pielęgnacji poprzez działanie to dla naszych dzieci najlepszy sposób na edukację przyrodniczą. W trakcie ferii zimowych zachęcamy do założenia uprawy zielonych, aromatycznych ziół na parapecie: szczypiorku, pietruszki. Dodatkowo domowy zielnik można wzbogacić o bazylię, miętę, oregano, rozmaryn, tymianek. Zioła te można wykorzystać do wspólnego przygotowywania posiłków, zagadek zapachowych, poszerzania doświadczeń zmysłowych dzieci. Uprawa ziół w doniczkach to stymulacja wielozmysłowa dla naszych dzieci.

Drodzy rodzice, zadbajcie o kontakt dzieci z przyrodą, o częste spacery na świeżym powietrzu, co wzmacnia zdrowie psychiczne i fizyczne, pozytywnie wpływa na odporność całej rodziny. Spacer jest dostępną, prostą metodą wyciszenia dzieci, poprawia skupienie, buduje więzi pomiędzy członkami rodziny.

Kontakt z naturą: patrzenie i obserwowanie przyrody, ogrodnictwo, uprawa ziół, a nade wszystko spacer jest potrzebny i dzieciom i dorosłym.

Pamiętajmy o tym przez cały rok!

Renata Gomulińska

Sylwia kowalczyk

Jolanta Tabara

ZOBACZ GALERIE

87373 odwiedzin