starostwo powiatowe w sochaczewie

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Aktualności 50 - Lecie Szkoły Historia Przekaż 1% podatku Nasza poprzednia strona internetowa O nas Street View Nowa szkoła w Erminowie Patron Rewalidacja Oddział przedszkolny Wczesne wspomaganie rozwoju Zajęcia pozalekcyjne Pracownie EFS Kąciki zabaw Radosna Szkoła #CODEWEEK 2019 Pedagog Psycholog SPECJALISTYCZNY PUNKT KONSULTACYJNY Dokumenty szkolne Kalendarz roku szkolnego 2019/2020 Samorząd Dzwonki Nasi przyjaciele Plan lekcji Oferta edukacyjna Rekrutacja Kontakt Komunikaty Biuletyn informacyjny NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA BIP Facebook AKTYWNA TABLICA DBI 2019

AAC - Alternatywne Metody Komunikacji

A A A

Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (alternative and augmentative communication – AAC), to formy pomocy osobom niemówiącym.
W naszej szkole, w terapii uczniów niemówiących i autystycznych rozwijamy i wspomagamy rozwój mowy. Najczęściej wykorzystujemy piktogramy i gesty.
Piktogramy to białe znaki, symbole umieszczone na czarnym tle.


Wprowadzanie i utrwalanie piktogramów może odbywać się przez następujące ćwiczenia:

  • dopasowywanie, np. łączenie piktogramu z konkretem, ze zdjęciem, z obrazkiem,
  • łączenie dwóch takich samych piktogramów,
  • łączenie dwóch takich samych piktogramów, ale o różnych rozmiarach,
  • wybieranie spośród dwóch, trzech lub więcej nazwanego przez nauczyciela piktogramu,
  • ćwiczenie rozumienia znaczeń przez tworzenie prostych dobieranek kojarzeniowych np. drzwi-klucz, ręcznik-mydło, segregowanie według kategorii i funkcji,
  • prowadzenie rozmowy z dzieckiem na określony temat i wybieranie symbolu znaku spośród wielu piktogramów.

Ucząc komunikowania się za pomocą piktogramów możemy wykorzystywać różne techniki np. plany dnia, tablice wyborów i tablice tematyczne, planowanie czynności, oznaczanie przedmiotów piktogramami, zeszyty szkolne, kronika klasy i wiele innych.

28813 odwiedzin